Martin Luther University Halle-Wittenberg

Portrait2022 EDIREG

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PD Dr. Oliver Winkler

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Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Institut für Soziologie
Nachwuchsforschungsgruppe EDIREG
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PD Dr. Oliver Winkler

Short CV

2024: Lecturer, Institute of Sociology, Martin Luther University Halle-Wittenberg

since 2021: Head of the juinor research group "Educational Integration of Refugee Children and Youth in Germany" (EDIREG), funded by the Ministry of Education and Research (BMBF)

2020-2021: Research Associate at the Forschungsinstitut Gesellschaftlicher Zusammenhalt (FGZ) in Halle

2017: Visiting Fellow at the Laboratoire d'Economie et de Sociologie du Travail (LEST), Aix-en-Provence and the  Berlin Social Science Center (WZB)

2016: PhD (Dr. phil.) at the Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
2016 -2019: Fellow at the College for Interdisciplinary Educational Research    (CIDER)

2015-2018: Research Associate in the research project "Choosing a University as Intensifier of Vertical Differentiation? Comparisons Between Germany and France   ", funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)

2010-2020: Research Associate at the Institute of Scoiology, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, Chair of Prof. Dr. Reinhold Sackmann

2004-2010 Studies in Sociology at the University of Leipzig and UPMF Grenoble

Curriculum vitae (and all publications)

Recent publications

  • Winkler, Oliver (2024): Beyond Dreams? Zum Zusammenhang von Aufenthaltsdauer und beruflichen Bildungsaspirationen von 17-jährigen Geflüchteten. In: Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis   . 2, 2024. S. 10-13.
  • Glinka, Hannah, Oliver Winkler (2024): Mathematisch-naturwissenschaftliche Kompetenzen zugewanderter Heranwachsender mit und ohne Fluchtbiographie: Welche Rolle spielt die sozioökonomische und ethno-linguale Schulklassenkomposition? Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie Vol. 1 (1). 10.1007/s11577-024-00938-2   
  • Busse, Robin, Oliver Winkler (2024): „Soll ich eine Ausbildung machen?“ Entscheidungskalküle für berufliche Bildung bei geflüchteten Schüler:innen. In: Migration und Bildung in der globalisierten Welt. Perspektiven, Herausforderungen und Chancen in der Migrationsgesellschaft, Jonas Scharfenberg, Julia Hufnagl, Mara Spiekenheuer, Amani Kroner (Hrsg.), S. 21-34. Münster: Waxman. DOI: 10.31244/9783830998419_2   
  • Meyer, Franziska & Winkler, Oliver (2023): Place of residence does matter for educational integration: The relevance of spatial contexts for refugees’ transition to VET in Germany. Social Sciences 12, 3. S.1-30 DOI: 10.3390/socsci12030120   
  • Winkler, Oliver, Malte Jansen & Aileen Edele (2022): Warum gibt es in Ostdeutschland weniger einwanderungsbezogene Bildungsungleichheit? Zeitschrift für Soziologie. 51(2). (S.135-157) DOI: 10.1515/zfsoz-2022-0012    (Pressemitteilung vom 04.10.2022) (DLF Campus & Karriere    vom 10.10.2022) (MDR Aktuell vom 28.10.2022: "Oliver Winkler zur Studie über Schulerfolg") (MZ vom 08.11.2022)
  • Will, Gisela, Regina Becker & Oliver Winkler (2022): Educational policies matter: How schooling strategies influence refugee adolescents’ school participation in lower secondary education in Germany. Frontiers in Sociology. Vol 7. (S.1-22) DOI: 10.3389/fsoc.2022.842543   

Academic positions

Peer reviewer: Zeitschrift für Soziologie, Zietschrift für Pädagogik, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Education Sciences, Sociology of Education

Chairmen of the Sektion Bildung und Erziehung (DGS)   

Memberships: RC 28 Social Stratification and Mobility, DGS-Sektion Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse, DGS-Sektion Bildung und Erziehung, Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Zentrum für Schul- und Bildungsforschung (ZSB) at the Martin-Luther-University

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