
Contact
Prof. Dr. Jörg Dinkelaker
phone: +49-345-55 23812
joerg.dinkelaker@paedagogik...
room 1.26 (Haus 6)
Franckeplatz 1
06110 Halle (Saale)
Prof. Dr. Jörg Dinkelaker
principal investigator
Prof. Dr. Jörg Dinkelaker researches the dynamics and formats of learning outside educational institutions, with a particular focus on situations and practices of translation between different social worlds. Another key area of his work is learning in and through the climate crisis.
Kurz-CV
- 2019-2023: Speaker of the doctoral program "Mediation and Translation in Transition", funded by the Hans Böckler Foundation
- Since 2016: Professor of Adult Education and Vocational Training at Martin Luther University Halle-Wittenberg
- 2015: Privatdozent at Goethe University Frankfurt am Main
- 2014-2016: Acting Professor for General Educational Science at Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg
- 2012-2014: Acting Professor for General Educational Science at the University of Education Freiburg
- 2011: Research Associate at the Chair for Self-Directed Learning at the University of Teacher Education Northwestern Switzerland
- 2011: Research stay at UCLA, Los Angeles
- 2008: Doctorate (Dr. phil.) with the dissertation "Communication of (Non-)Knowledge: A Case Study on Adult Learning in Hybrid Settings"
- 2002-2011: Research Associate in the Department of Adult Education/Continuing Education at Goethe University Frankfurt/Main
- 2002: Diploma in Educational Science
What interests me about social cohesion?
Cohesion requires communication across the boundaries of different social groups. What challenges arise in this process, and how can they be addressed? How can young people be involved, and what contributions can they make? (How) can mutual understanding be achieved even in the face of global crises?
research project
D_04: Youth as the "Generation of Crisis"? Socialization in Conflicts and Transformations
Publications (Selection)
- Dinkelaker, J./Wenten, C. A. (Hrsg.) (2024): Translations and Participation. Cross-disciplinary perspectives. Bielefeld: transcript.
- Dinkelaker, J. (2023): Krise als Schema der Pädagogisierung der ökologischen Frage. Von den Grenzen des Wachstums zu den Kipppunkten des Klimawandels. In: Ebner von Eschenbach, M. u.a. (Hrsg.): Re-Konstruktionen. Krisenthematisierungen in der Erwachsenenbildung. Opladen: Verlag Barbara Budrich, S. 47-58.
- Dinkelaker, J./Stimm, M. (2023): Umgang mit differenten Wissenshorizonten in der Klimakommunikation. Gesichtswahrung als Hürde? In: Wolling, J. u.a. (Hrsg.): Klima(wandel)Kommunikation. Dokumentation der Tagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik. Ilmenau: Universitätsverlag Ilmenau, S. 123-139.
- Teilhabe durch Übersetzung? Zur Einleitung. In: Dinkelaker, J. (Hrsg.): Differenz – Übersetzung – Teil-habe. Empirische und konzeptionelle Explorationen. Bielefeld: transcript, S. 9-26.
- Dinkelaker, J./Ebner von Eschenbach, M./Kondratjuk, M. (2020): Ver-Mittlung oder Über-Setzung? Eine vergleichende Analyse von Relationsbestimmungen in erziehungswissenschaftlichen Konzepten des Wissenstransfers. In: Ballod, M. (Hrsg.): Transfer und Transformation von Wissen. Frankfurt/M. Peter Lang.